
«ԹՈՒՐՔԻԱՅՈՒՄ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԱՐՄԱՏՆԵՐԻՆ ՎԵՐԱԴԱՐՁՈՂՆԵՐԻ ԹԻՎՆ ԱՃՈՒՄ Է»

Այսօր Թուրքիայում տեղի ունեցող տարատեսակ գործընթացների մեջ իրենց ուրույն եւ կարեւոր տեղն են զբաղեցնում էթնիկ ինքնության խնդիրների շուրջ զարգացումները: Հենց այս հարցի համատեքստում է պետք դիտարկել վերջին տարիներին Թուրքիայում սկիզբ առած կրոնադարձության (քրիստոնեություն վերընդունելու), այդպիսով նաեւ ազգային ակունքներին վերադարձի երեւույթը: Տարատեսակ տվյալները փաստում են, որ կրոնադարձության գործընթացը հատկապես տարածված է բռնի իսլամացված եւ ծպտյալ հայերի շրջանում: Տարբեր աղբյուրներում ի հայտ եկող նորանոր փաստերը վկայում են, որ գործընթացն ունի ոչ թե մարելու, այլ աճելու միտում:
Վերջերս թուրքական աղբյուրները բավական ակտիվ անդրադառնում են այս թեմային եւ հետաքրքիր փաստեր ներկայացնում: Թուրքական հեղինակավոր «Ռադիկալ» օրաթերթում վերջերս (20.11.2010) տպագրվել էր ուշագրավ մի հոդված, որտեղ հեղինակը` Մինե Թուդուքը, թարմ տվյալներ է ներկայացնում Թուրքիայում բռնի կրոնափոխված հայերի շրջանում արձանագրվող կրոնադարձության դեպքերի մասին: Ստորեւ թուրքերենից թարգմանաբար եւ որոշ կրճատումներով ներկայացնում ենք հիշյալ հոդվածը:
Վերջին տարիներին զգալի աճել է այն մարդկանց թիվը, ովքեր իմանալով իրենց հայկական ծագման մասին` փոխում են ինքնությունը: Յուսուֆ Յըլմազ (37 տարեկան, ոսկերիչ). «Մենք ծագումով Ադըյամանից ենք, սակայն մանկությանս տարիներն անցել են Այնթափում: Բոլորը մեզ գիտեին որպես քուրդ մուսուլմաններ: Հայրս ու մայրս կրոնասեր մուսուլմաններ էին: Հայրս պաշտոնյա էր, որն օրը հինգ անգամ նամազ էր անում, իսկ մայրս յոթ երեխաների խնամքով զբաղվող տանտիկին էր, որը պարտադիր պաս էր պահում: Քրդերեն էինք խոսում, սակայն թուրքերեն էլ գիտեինք: Ամառները, երբ գնում էինք Ադըյաման, թաղամասի երեխաների հետ խաղալիս, եթե հանկարծ վեճ էր ծագում, մեզ ասում էին. «Կորիր այստեղից, գյավուր, դու հայ ես»: Սկզբում չէի հասկանում: Տասներկու տարեկանում մի օր մորս հարցրի, նա էլ պատմեց, որ իրականում քրիստոնյա ենք եղել, սակայն հետո ընդունել ենք իսլամ: Ասաց նաեւ, որ մենք ծագումով հայ ենք: Երբ սա իմացա, սկսեցի հոնգուր-հոնգուր լաց լինել, որովհետեւ մեզ դպրոցում սովորեցրել էին, որ հայերը դավաճան են: Ինչպե՞ս կլինի, որ ես էլ հայ լինեմ:
Ես տարիներ շարունակ, երկակի ինքնությանս պատճառով, հոգեբանական տատանման մեջ էի: Տեղափոխվեցի Ստամբուլ, փորձեցի հասկանալ Ավետարանը, սկսեցի հաճախել Յենիքափը թաղամասում գտնվող հայկական եկեղեցի: Տասնինը տարեկանում որոշեցի մկրտվել որպես քրիստոնյա, եւ այդ պատճառով հայրս ու քեռիներս որոշ ժամանակ ինձ հետ չէին խոսում: Արդեն տասնյոթ տարի է` ապրում եմ որպես քրիստոնյա: Իսլամում մի խոսք կա. «Իր ծագումը մերժողը ստոր արարած է»: Իր ակունքներին վերադարձի մասին այսպես է պատմում Յուսուֆ Յըլմազը, սակայն նա միակ օրինակը չէ:
«Ռադիկալ»-ին բարձրաստիճան մի աղբյուր հայտնում է, որ վերջին 3-4 տարվա ընթացքում հատկապես Ստամբուլում նկատելի թվական աճ է արձանագրվել այն հայերի շրջանում, որոնք դիմելով պատրիարքությանը եւ եկեղեցիներին` վերադառնում են իրենց կրոնին ու արմատներին: Աղբյուրի հավաստմամբ` այդպիսի մարդկանց թիվն ամեն տարի ավելանում է «հարյուրներով», եւ հավելվում է. «Նախ ուսումնասիրվում է դիմողի հայկական ծագման հարցը, որի համար մի քանի ճանապարհ կա: Օրինակ` բնակչության գրանցամատյանները, պատրիարքության փաստաթղթային տվյալները եւ տեղական բանավոր վկայությունները: Հատկապես ուշադրություն է գրավում այն հանգամանքը, որ նմանատիպ մարդիկ ավելի շատ Արեւելյան Անատոլիայի տարածքից են»:
Չնայած հայկական տաբուն սկսել է ճեղքվել, սակայն թուրքական եւ մուսուլմանական արտաքին ինքնություն ունեցող հայերի համար իրենց իրական ինքնությունը բացահայտելը դեռեւս դժվար է: Այս մասին փոխանցում է վերոնշյալ աղբյուրը եւ պատմում մի անձի ողբերգություն, որը ցանկացել է կրոնադարձ լինել. «Ստամբուլում բնակվող 30-ամյա մի փաստաբան ցանկանում էր կրոնը փոխել: Նա բավական հայտնի ընտանիքի զավակ էր, որը գաղթել էր Կենտրոնական Անատոլիայից, որտեղ ունեցել են ընդարձակ հողատարածքներ, այգիներ: 1915-ի հայերի աքսորի ժամանակ` չնայած այն տարիներին եղած խիստ արգելքներին, կարողացել են կաշառք տալ եւ փախչել Ստամբուլ: Փաստաբանը մոտավորապես հինգ տարի առաջ պատահաբար իմանում է, որ իրենք հայ են: Նրա ընտանիքն ակտիվորեն ընդգրկված է եղել ծայրահեղ աջ քաղաքական կուսակցություններում, իսկ իրենք էլ դաստիարակվել են որպես թուրք ազգայնականներ: Երբ իմացել է, որ իրենք իրականում հայ են, «գլուխը կորցրել է», որովհետեւ փոքրուց հայերին ընկալել է որպես թշնամի եւ օտար: Մայրն ու հայրն ասել են նրան. «Մենք ստիպված էինք այդպես անել, քո բարօրության համար ենք արել»: Ամբողջ հինգ տարի իր հոգում ներքին պատերազմի մեջ է եղել: Ի վերջո որոշել է կրոնը փոխել, սակայն այս անգամ էլ նրա ընտանիքը դեմ է եղել` ասելով. «Մեզ վնաս կտաս»: «Մնացի երկու քարի արանքում, ես այլեւս ինձ վստահ չեմ զգում ո՛չ մուսուլմանական ինքնությանս մեջ եւ ո՛չ էլ հայկական»,–ասում էր նա:
Ստամբուլի Գեդիքփաշա թաղամասի հայկական ավետարանական եկեղեցու հոգեւոր առաջնորդ Գրիգոր Աղաբալօղլուն եւս հաստատում է կրոնափոխ հայերի` իրենց արմատներին վերադառնալու փաստը: Նա ուշադրություն է հրավիրում այն հանգամանքին, որ հատկապես վերջին հինգ տարում այս հարցում աճ է նկատվել: Նա ասում է. «Անատոլիայում իր արմատները կորցրած մոտավորապես մեկ միլիոն հայ կա: Այդ մարդիկ մեզ մոտ են գալիս Անատոլիայի տարբեր քաղաքներից, գյուղաքաղաքներից, գյուղերից: Տարիներ շարունակ որպես մուսուլման ապրած, սակայն իրականում հայ քրիստոնյա եղած այս մարդիկ գալիս են մեզ մոտ խորհրդակցելու: Իրենց արմատներին վերադառնալու համար դիմում են եկեղեցիներին, հոգեւորականներին: Անատոլիայում ապրողների համար այս ամենն ավելի բարդ է, քանի որ իրենց բնակության վայրը փոքր է, կան թաղամասային ճնշման եւ իրենց ազգականների կողմից մեկուսացվելու վտանգներ: Այդ պատճառով գավառներում շատերը կան, որ հրաժարվում են նման քայլի դիմել»:
Ստամբուլի Քանդիլի թաղամասի հայկական Տասներկու Առաքյալներ եկեղեցու հոգաբարձուների խորհրդի նախագահ Տիգրան Գեւորգյանն ասում է. «Մարդն իր արմատներից հեշտությամբ չի կարողանում պոկվել: Այսօր շատ ծպտյալ հայեր կան, որոնց մայրերը, տատերը ժամանակի քաղաքական պայմանների պատճառով ստիպված են եղել իրենց կրոնն ու ինքնությունը փոխել:
Մերալ Թ. (45 տարեկան, տնային տնտեսուհի). «Հայրս իրենց տանը հայկական մշակույթով է դաստիարակվել, սակայն ե՛ւ պապս, ե՛ւ հայրս ու հորեղբայրներս դրսում ապրում էին որպես մուսուլման: Տասնհինգ տարեկանում մայրս ինձ պատմեց, որ հայ ենք, շատ զարմացա: Հայրս ասաց, որ աքսորից հետո ստիպված են եղել իսլամ ընդունել: Քսանութ տարեկանում ես ամուսնացա մի ստամբուլահայի հետ եւ որոշեցի վերադառնալ իմ արմատներին ու մկրտվեցի»:
Սելահաթթին Գյուլթեքին (45 տարեկան). «Դերսիմցի մի հայ ընտանիքից եմ եւ դաստիարակվել եմ ալեւիական մշակույթով: Մեր շրջապատում բոլորը գիտեին, որ հայ ենք: Մեր ընտանիքից ոմանք Ստամբուլ, Ֆրանսիա գաղթելուց հետո վերադարձել էին իրենց ակունքներին, կնքվել որպես քրիստոնյաներ: Ժամանակի ընթացքում հասարակության մեջ սկսեցին տաբուները կոտրվել, եւ այդ վիճակն ինձ էլ հուշեց, որ «արդեն ժամանակը եկել է»: Վեց ամիս առաջ կնքվեցի եւ անունս փոխեցի` դառնալով Միհրան Փրկիչ: Ես ամուսնացած եմ եւ երկու երեխա ունեմ, որոնք սովորում են համալսարանում: Նրանք էլ իրենք թող որոշեն, թե երբ է գալու իրենց ժամանակը»:
Ռուբեն Մելքոնյանը
դեպի ետ
Հեղինակի այլ նյութեր
- ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՀԱՅՈՒԹՅԱՆ ԻՆՔՆԱԿԱԶՄԱԿԵՐՊՄԱՆ ԴՐՍԵՎՈՐՈՒՄՆԵՐԻ ՇՈՒՐՋ[31.05.2012]
- ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ ԵՎ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԱՐԴԻ ՄԻՏՈՒՄՆԵՐԸ[14.05.2012]
- ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ԻՍԼԱՄԱՑՎԱԾ ՀԱՅԵՐԻ ԹԵՄԱՅԻ ՈՒՍՈՒՄՆԱՍԻՐՈՒԹՅՈՒՆԸ. ԽՆԴԻՐՆԵՐ ԵՎ ՀԵՌԱՆԿԱՐՆԵՐ[12.04.2012]
- ՎԵՐԱԴԱՐՁԸ ԱՐՄԱՏՆԵՐԻՆ ՀԱՃԱԽ ԲԱՑՈՒՄ Է ՀԱՅՐԵՆԱԴԱՐՁՈՒԹՅԱՆ ՃԱՆԱՊԱՐՀԸ[28.12.2011]
- ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ԽՈՐՀՐԴԱՐԱՆՈՒՄ[05.12.2011]
- ԹՈՒՐՔԱԿԱՆ ԱՐԴԻ ՊԱՏՄԱԳՐՈՒԹՅԱՆ ՈՐՈՇ ՄԻՏՈՒՄՆԵՐԻ ՄԱՍԻՆ[14.11.2011]
- ՄԿՐՏԻՉ ՇԵԼԵՖՅԱՆ. ՎԵՐՋԻՆ ՀԱՅ ՊԱՏԳԱՄԱՎՈՐԸ ԹՈՒՐՔԱԿԱՆ ԽՈՐՀՐԴԱՐԱՆՈՒՄ[24.10.2011]
- «ՏԱՐՎԱ ԼԱՎԱԳՈՒՅՆ ԳԻՏԱԿԱՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔ» ԱՄԵՆԱՄՅԱ ՄՐՑՈՒՅԹ[12.10.2011]
- ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ԷԹՆՈՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԱՐԴԻ ՄԻՏՈՒՄՆԵՐԻ ՇՈՒՐՋ[03.10.2011]
- ԶԱՐԳԱՑՈՒՄՆԵՐ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՈՒԾԱՑԱԾ ՀԱՅՈՒԹՅԱՆ ՇՐՋԱՆՈՒՄ. ԴԻԱՐԲԵՔԻՐ[25.07.2011]
- ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՉԵՐՔԵԶՆԵՐԻ ԱՐԴԻ ԽՆԴԻՐՆԵՐԻ ՄԱՍԻՆ[07.07.2011]