
ԿՈՂՄՆԱԿԻ ԴԻՏՈՐԴԻ ԿԵՑՎԱԾՔՆ ԱՆԸՆԴՈՒՆԵԼԻ Է
Հարցազրույց տնտեսագիտության դոկտոր, պրոֆեսոր ԱՇՈՏ ԹԱՎԱԴՅԱՆԻ հետ
-Նորանշանակ վարչապետ Կարեն Կարապետյանը կառավարության նիստում հանձնարարեց վերանայել էլեկտրաէներգիայի ու գազի սակագինը։ Դա հնարավո՞ր է։
-Նախ ասեմ, որ անհրաժեշտ է սակագները համապատասխանեցնել տնտեսության զարգացմանը` հատկապես արտահանման ոլորտների, այն ներդաշնակեցնել սոցիալական խնդիրների լուծմանը: Դեռ մեկ տարի առաջ ներկայացրել եմ երկու աշխատություն, որոնցում վերլուծել եմ գազի ու էներգակիրների գնագոյացման հիմնախնդիրները: Ի դեպ, սրանք փոխկապակցված գործընթացներ են, գազի գնի իջեցումը շղթայականորեն բերելու է էլեկտրաէներգիայի գնի իջեցման:
Եվ ես հստակ դրույթներով ներկայացրել եմ, թե որտեղ եմ տեսնում սակագնի նվազեցման հնարավորությունները, եւ արել եմ կոնկրետ առաջարկներ: Կարծում եմ, օգտակար է, որ ուշադրություն դարձվի այդ աշխատանքներին, որոնք տեղադրված են soyuzinfo.am եւ noravank.am կայքերում:
Իմ կողմից առաջարկվող մոտեցումը հետեւյալն է. գազի գինը պետք է լուծի ոչ միայն արտադրողի ծախսերի հատուցման հարցը, այլեւ կատարի տնտեսությունը խթանող կարեւոր դեր: Այսինքն` այն պետք է նպաստի ե՛ւ տնտեսության մրցունակության բարձրացմանը, ե՛ւ լուծի սոցիալական խնդիրներ:
Այսպիսով գազի ու էլեկտրաէներգիայի սակագինը ոչ միայն պետք է համապատասխանի մատակարարի կատարած ծախսերին, այլեւ ծառայի ամբողջ տնտեսությանը եւ առաջին հերթին խթանի տնտեսության մրցունակության բարձրացումը: Սա պետք է լինի մեր նպատակը, որպեսզի կարողանանք նաեւ էներգակիրների հարցում գտնել օպտիմալ լուծումը:
Եվ ուրեմն` ունե՞նք սակագնի իջեցման հնարավորություններ։ Պատասխանս միանշանակ է` այո, մեր տնտեսությունն ունի այդ հնարավորությունները: Դրա հետ մեկտեղ հարկավոր է, որ մենք համակարգային մոտեցում ցուցաբերենք ե՛ւ հարկաբյուջետային, ե՛ւ դրամավարկային քաղաքականությանը, որոնք առանցքային, շարժիչ դեր ունեն տնտեսության կանոնների սահմանման ու տնտեսության զարգացման ուղեգծի ձեւավորման հարցում:
-Վարչապետն իր խոսքում այսպիսի միտք շեշտեց, թե էլեկտրաէներգիայի ու գազի սակագների վերանայումը պետք է կատարվի ոչ թե ի հաշիվ բյուջեի, այլ ի հաշիվ տնտեսավարող սուբյեկտների:
-Եվ դա ճիշտ է, այսինքն` դոտացիայի խնդիր չպետք է դրվի: Այստեղ կարեւոր դեր ունեն նաեւ ռուսական կողմի հետ վարվելիք բանակցությունները: ԵԱՏՄ պայմանագրի 64 հոդվածում կա դրույթ, որ անդամ երկրների միջեւ առեւտուրը պետք է ազգային դրամով իրականացվի: Սա եւս շատ կարեւոր է, փոխարժեքի տատանումներին պետք է շատ ուշադիր լինենք:
Ի դեպ, ասեմ, որ սպառողների համար նախատեսված գազի գինը փոխարժեքի փոփոխության հետեւանքով իջել է. եթե 1000 խմ-ի համար գինը եղել է մոտ 370 դոլար, ապա փոխարժեքի փոփոխության շնորհիվ այն հասել է 320 դոլարի, իսկ այժմ, 6 տոկոսով նվազելով, հասել է մոտ 305-ի:
Բայց այստեղ կա մի կարեւոր հանգամանք, որն անվանում են զգայնության շեմ: Մի պարզ օրինակ բերեմ. ձեզ անհրաժեշտ է մեկ ապրանք գնել, բայց հնարավորություն չունենք, իսկ գնի չնչին իջեցումը այդ հնարավորությունը չի կարող ստեղծել: Այսինքն` կա սակագնի վերանայման շեմ: նդիրը պետք է դիտարկել համակարգված: Երբեմն ուշադրություն չենք դարձնում, բայց պետք է հաշվի առնել, որ գների իջեցումը կարող է որոշակիորեն անդրադառնալ գազային ոլորտի զարգացման տեմպերի վրա:
Մյուս կողմից՝ պետք է դիտարկել, թե որ ոլորտների զարգացմանը հնարավոր կլինի նպաստել գազի գնի նվազեցմամբ: Օրինակ, այն կարող է նպաստել ջերմոցային տնտեսությունների զարգացմանը, ինչը հանրապետության նախագահը հայտարարել է որպես տնտեսության գերակա ճյուղ:
Այսպիսով, քայլերը պետք է կատարվեն՝ հիմքում ունենալով ամբողջ տնտեսության զարգացումը, տնտեսության մրացունակության աստիճանի էապես բարձրացումը: Քայլերը պետք է լինեն համակարգված:
-Իսկ գազի ու էլեկտրականության սակագների իջեցումը չի՞ նվազեցնի բյուջետային եկամուտները:
-ՀԷՑ-ն ու «Գազպրոմը» կատարում են հարկային պարտավորություններ: Բայց խնդիրը պետք է դիտարկել համակողմանի: Ուզում եմ շեշտել, որ հումքի գնի իջեցումը բերում է ծավալների օգտագործման մեծացման, եւ դրանով այս խնդիրը փաստորեն լուծվում է: Այդ առումով, կարծում եմ, բյուջետային մուտքերի վրա դա էականորեն չի ազդի:
Մինչդեռ էներգակիրների գների իջեցումը ակնհայտորեն կխթանի տնտեսության զարգացմանը, եւ մոտ ապագայում կարող ենք ակնկալել բյուջետային եկամուտների համապատասխան աճ: Սա մենք պետք է կարեւորենք:
-Տնտեսության վիճակը գնահատելով՝ նոր վարչապետը հայտարարեց. «Շատ ծանր, չափազանց ծանր է տնտեսության վիճակը: Եթե մենք ուզում ենք տնտեսության մեջ փոփոխություն անել, ուրեմն պետք է համակարգային փոփոխություններ անել»։ Նա ընդգծեց, որ համակարգային փոփոխությունների ընթացքը կատարվելու է երկու փուլով: Ի՞նչ կասեք այս մոտեցման մասին, որո՞նք պետք է, ըստ ձեզ, լինեն առաջին փուլում կատարվող քայլերը:
-Վարչապետը ճիշտ ընդգծեց, որ անհրաժեշտ է համակարգային փոփոխություններին ընդառաջ գնալ երկու փուլով: Կարծում եմ, առաջին փուլում պետք է կատարվեն քայլեր, որոնց արդյունքը արագ կնկատվի: Այդ առումով, նախ կարեւորում եմ սոցիալական խնդիրների լուծումը:
Երկրորդ՝ հարկ է հստակեցնել մեր քայլերը հարկաբյուջետային քաղաքականության մեջ, պետք է տեսնենք` կա՞ հարկերի հավաքման առումով փոփոխություն, որպեսզի դրանք ոչ միայն ֆիսկալ բնույթ կրեն, այլեւ լինեն խթանող, կարգավորող: Եվ այստեղ կան հնարավորություններ:
Երրորդ՝ պետք է գնահատենք` արդյոք մեր ծախսերն արդյունավե՞տ են, օրինակ, կարո՞ղ ենք մեզ վրա վերցնել շատ կարեւոր` ռազմավարական ոլորտի ծախսերը ու այս հարցում կախված չլինենք վարկերից: Կարծում եմ` կարող ենք:
Չորրորդ՝ դրամավարկային քաղաքականությունը պետք է միտված լինի ոչ միայն գների կայունության ապահովմանը, այլեւ ընդհանուր ֆինանսական կայունության ապահովմանն ու տնտեսության զարգացմանը: Սա, ի դեպ, նոր սահմանադրության 200 հոդվածի պահանջն է:
-Կոռուպցիայի դեմ պայքարի մասին խոսելիս վարչապետը չփորձեց ականջ շոյող բառեր օգտագործել, ընդամենը շեշտեց` «շատ է խոսվում հանրությանը բավական հետաքրքրող թեմայի՝ կոռուպցիայի դեմ պայքարի մասին: Մենք աշխատում ենք, ստեղծում ենք համապատասխան նոր հանձնաժողովներ»: Ի՞նչ ակնկալել:
-Կոռուպցիայի դեմ արդյունավետ հակազդեցությունը պետք է լինի առաջին փուլի կարեւոր քայլերից մեկը: Ուզում եմ վարչապետի ուշադրությունը հրավիրել հետեւյալի վրա. կան միջազգային կառույցների, մասնավորաբար, «Թրանսփերենսի ինտերնեշնլ» հեղինակավոր կազմակերպության գնահատականները: Նկատենք, որ համաձայն դրանց, Վրաստանը 48-րդ տեղում է, իսկ Հայաստանը 95-րդ` 35 ցուցանիշով: Ի դեպ, այս ցուցանիշը որքան բարձր լինի, այնքան լավ:
Կառավարությունն իր առաջ պետք է խնդիր դնի` փուլային տարբերակով տեղ գրավել առնվազն 60 երկրների շարքում եւ մեր ցուցանիշը հասցնել 50-ի: Այստեղ էլ պետք է անցնել համապատասխան շեմը: Սա անշուշտ նպաստելու է ներդրումներին, քանի որ ներդրողներն այդ ցուցանիշների վրա շատ մեծ ուշադրություն են դարձնում՝ հիմնականում այդ կերպ տվյալ երկրում գնահատելով կոռուպցիայի մակարդակը:
-Ամփոփենք. դատելով հնչեցրած մտքերից՝ որպես տնտեսագետ, ինչպե՞ս եք գնահատում նոր վարչապետի մուտքը:
-Դրական, կարծում եմ, Կարեն Կարապետյանը իրոք վճռական է տրամադրված երկրի տնտեսական քաղաքականության մեջ լուրջ փոփոխություններ, քայլեր անելու հարցում: Եվ մենք՝ հատկապես մասնագետներս, մեր ուժերի ներածին չափով, նաեւ մեր հասարակությունը պետք է նրան նեցուկ լինենք, աջակցենք:
Իրավունք չունենք միայն կողքից դիտող լինել, եթե ուզում ենք մեր տնտեսությունն իրապես զարգանա, դա անընդունելի է: Բոլորս այս գործընթացին պետք է մասնակցենք:
ԱՐՄԻՆԵ ՍԻՄՈՆՅԱՆ
http://www.armworld.am/detail.php?paperid=5392&pageid=163838&lang=
դեպի ետ
Հեղինակի այլ նյութեր
- ՄԵՐ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆԸ ՀԻՎԱՆԴ Է. Աշոտ Թավադյան[28.08.2022]
- ՉԵՆՔ ԿԱՐՈՂ ՄԻԱՆԳԱՄԻՑ ԵԿԱՄՏԱՀԱՐԿԸ ԻՋԵՑՆԵԼ. ԱՆՀՐԱԺԵՇՏ Է ԿԲ ՄԱՍԻՆ ՕՐԵՆՔԻ ԵՎ ԴՐԱՄԱՎԱՐԿԱՅԻՆ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆ[13.09.2018]
- ԵԹԵ ԿԵՆՏՐՈՆԱԿԱՆ ԲԱՆԿԸ ՇԱՐՈՒՆԱԿԻ ՎԱՐԵԼ ԹԱՆԿ ՓՈՂԵՐԻ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ, ԼՈՒՐՋ ԽՆԴԻՐ ԵՆՔ ՈՒՆԵՆԱԼՈՒ[07.09.2018]
- ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆԸ 2018Թ. ԱՌԱՋԻՆ ԿԻՍԱՄՅԱԿՈՒՄ ԵԱՏՄ-ԻՆ ԵՐԿՐԻ ԱՆԴԱՄԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՏԵՔՍՏՈՒՄ[04.09.2018]
- ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԵԱՏՄ-ՈՒՄ. ԻՆՏԵԳՐՄԱՆ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ԱՐԴՅՈՒՆԱՎԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ[11.07.2018]
- «ԼՈՒՐՋ ԽՆԴԻՐ ԿԱ ՀԱՐԿԱԲՅՈՒՋԵՏԱՅԻՆ ԵՎ ԴՐԱՄԱՎԱՐԿԱՅԻՆ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԿՈՐԴԻՆԱՑՄԱՆ ՀԱՐՑՈՒՄ». «ՓԱՍՏ»[01.06.2018]
- ՏՆՏԵՍԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ԴՈԿՏՈՐ, ՊՐՈՖԵՍՈՐ ԱՇՈՏ ԹԱՎԱԴՅԱՆԻ ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑԸ «ԱՐԱՐԱՏ» ՀԵՌՈՒՍՏԱԸՆԿԵՐՈՒԹՅԱՆ «ՀԵՏՀԱՇՎԱՐԿ» ՀԱՂՈՐԴԱՇԱՐԻՆ[18.01.2018]
- ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅԱՆ ՁԵՌՔԲԵՐՈՒՄՆԵՐԸ 2017Թ. ԵՎ ԵԱՏՄ ՀՐԱՏԱՊ ԽՆԴԻՐՆԵՐԸ[16.01.2018]
- ԿԱՐԵԼԻ՞ ԷՐ ՈՐՈՇԱԿԻՈՐԵՆ ԶՍՊԵԼ ԳՆԱՃԸ[15.01.2018]
- ՏՆՏԵՍԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ԴՈԿՏՈՐ, ՊՐՈՖԵՍՈՐ ԱՇՈՏ ԹԱՎԱԴՅԱՆ. «ՆԵՐՔԻՆ ԽՆԴԻՐՆԵՐԸ ՊԵՏՔ Է ԼՈՒԾՎԵՆ. ԵՄ-Ն ԵՎ ԵԱՏՄ-Ն ՄԻԱՅՆ ՀՆԱՐԱՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆ ԵՆ»[30.10.2017]
- ԳՆԱՃԻ, ԱԶԳԱՅԻՆ ԱՐԺՈՒՅԹԻ ՓՈԽԱՐԺԵՔԻ ԱԶԴԵՑՈՒԹՅՈՒՆԸ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ԱՃԻ ՎՐԱ[20.09.2017]