• am
  • ru
  • en
Версия для печати
 
 
ԱԴՐԲԵՋԱՆԸ 2016Թ. ՀՈՒԼԻՍԻՆ (ներքին իրավիճակ) 20.09.2016

ԱԴՐԲԵՋԱՆԸ 2016Թ. ՀՈՒԼԻՍԻՆ (ներքին իրավիճակ)

Անուշավան Բարսեղյան
«Նորավանք» ԳԿՀ քաղաքական հետազոտությունների կենտրոնի ղեկավարի տեղակալ

Ներքաղաքական. Ադրբեջանի ներքաղաքական կյանքում առանցքային նշանակություն ունի հուլիսի 18-ին ԱՀ նախագահ Ի.Ալիևի կողմից ստորագրված հրամանագիրը «Ադրբեջանի Հանրապետության Սահմանադրությունում փոփոխություններ կատարելու մասին» հանրաքվեի ակտը ԱՀ Սահմանադրական դատարան ուղարկելու մասին: Ինչպես և սպասվում էր, ԱՀ ՍԴ-ն հատուկ նիստում հաստատեց սահմանադրական փոփոխությունների նախագիծը, որին հաջորդեց ԱՀ նախագահի հրամանագիրը հանրաքվեի օրը 2016թ. սեպտեմբերի 26-ին նշանակելու մասին1:

Այսպիսով, Ի.Ալիևի նախաձեռնած սույն գործընթացը ենթադրում է հետևյալ էական փոփոխությունները գործող Սահմանադրության մեջ. երկարացվում է նախագահի պաշտոնավարման ժամկետը (5-ից 7 տարի), իջեցվում է նախագահի թեկնածուի տարիքային շեմը (35-ից 30), մտցվում է փոխնախագահի ինստիտուտ, ընդ որում, թե՛ առաջին և թե՛ մյուս փոխնախագահներին նշանակում է նախագահը: Եթե գործող Սահմանադրության համաձայն, ԱՀ նախագահի պաշտոնավարման անհնարինության դեպքում նրա պարտականությունները փոխանցվում են վարչապետին, ապա առաջարկվող փոփոխություններով պետության երկրորդ պաշտոնյան դառնում է առաջին փոխնախագահը: Ռազմական ոլորտում առաջարկվում է ստեղծել տարբեր ռազմական միավորումների (Պետական սահմանի պահպանության պետական ծառայություն, ՆԳՆ և այլն) շտաբի պետերի միացյալ կոմիտե, որն անմիջականորեն կենթարկվի ԱՀ նախագահին: Առաջարկվող փոփոխությունները թույլ են տալիս օրենքով սահմանափակել հողի սեփականության իրավունքը, մասնավորապես՝ հողի ոչ արդյունավետ օգտագործման դեպքում պետությանն իրավունք է վերապահվում սեփականատիրոջից այն բռնագրավել:

Մերձիշխանական ուժերը սահմանադրական այս փոփոխությունների արդյունքում նախագահի ինստիտուտի ուժեղացումը հիմնավորում են Հայաստանի հետ հնարավոր պատերազմի դեպքում մարտահրավերներին դիմակայելու անհրաժեշտությամբ:

Սակայն բոլորովին այլ կարծիքի են Ադրբեջանի ընդդիմադիր ուժերը: Ադրբեջանի «Ազգային ճակատ» և «Մուսավաթ» կուսակցությունները, Ժողովրդավարական ուժերի ազգային խորհուրդ» (ԺՈւԱԽ) և «Ռեալ» ընդդիմադիր շարժումը համոզված են, որ փոփոխությունների նպատակը հասարակության նկատմամբ պետական վերահսկողության ուժեղացումն է և ալիևյան կլանի իշխանության հավերժացումը, ինչն օրինակարգ կդարձնի ներկա միապետական համակարգը: Ընդդիմադիր ուժերը կոչով դիմել են թե՛ Ադրբեջանի, թե՛ միջազգային հանրությանը «ԱՀ իշխանությունների վերոհիշյալ անօրինական ձգտումներին» դիմագրավելու և ժողովրդավարության սկզբունքները պաշտպանելու համար:

Հուլիսին Թուրքիայում հեղաշրջման տապալված փորձն իր արձագանքները գտավ նաև Ադրբեջանի ներքաղաքական կյանքում: Անկարայի պահանջով հեռարձակման իրավունքից զրկվեցին ANS հեռուստաընկերությունը և ANS ÇM ռադիոկայանը, որոնք մեղադրվում են գյուլենականների հետ կապի մեջ: Ադրբեջանի հեռուստատեսության և ռադիոհեռարձակման խորհուրդը դատարան ներկայացրած իր հայցում ANS հեռուստաընկերությանը մեղադրում է Թուրքիայում հուլիսի 16-ին տեղի ունեցած հեղաշրջման փորձն իբրև իշխանությունների կազմակերպած շոու ներկայացնելու մեջ, ինչը «վարկաբեկում է Թուրքիայի իշխանություներին և թուրք ժողովրդին և սեպ խրում թուրք-ադրբեջանական եղբայրական հարաբերություններում»: Հեռուստաալիքը մեղադրվում է նաև Ֆ.Գլուլենից հարցազրույց վերցնելու և այն հրապարակելու մեջ: Սակայն ANS-ը հերքել է այդ փաստը՝ նշելով, որ իրենց լրագրողն ընդամենը մասնակցել է Ֆ.Գյուլենի մամլո ասուլիսին, ինչի մասին պատմող ռեպորտաժն անգամ եթեր չի գնացել:

Հիմնադիրների «սեփական նախաձեռնությամբ» և «ելնելով ադրբեջանական պետականության շահերից»՝ փակվել են Բաքվում լույս տեսնող «Zaman-Azərbaycan» պարբերականը և Բաքվի «Կովկաս» համալսարանը, որոնք նույնպես որոշակիորեն առնչվում են Ֆ.Գյուլենի անվան հետ:

Ինչպես հայտնել է Բաքվի Նավթի բարձրագույն դպրոցի (ԲՆԲԴ) ռեկտոր Է.Հասիմովը, «Կովկաս» համալսարանը կպահպանի իր անունը, սակայն այսուհետև իր գործառույթները կշարունակի իրականացնել ԲՆԲԴ ռեկտորատի ղեկավարությամբ:

Հուլիսին հրապարակվել է ԱՄՆ միջազգային զարգացման գործակալության (USAID) «Քաղաքացիական հասարակության կազմակերպությունների կայուն զարգացման ինդեքս 2015թ.-Ադրբեջան» զեկույցը, որը կազմվել է փորձագիտական հարցումների հիման վրա: Զեկույցում նշվում է, որ Ադրբեջանում քաղաքացիական հասարակության նկատմամբ 2014թ. սկսված աննախադեպ բռնաճնշումները 2015թ. ավելի են ուժգնացել: ԱՀ կառավարությունը քննադատությունները լռեցրել է քրեական գործեր հարուցելու, հարցաքննությունների, տուգանքների, արտասահման մեկնելու արգելքների և բանկային հաշիվների արգելանքների միջոցով: Զեկույցի համաձայն, շատ ՀԿ-ներ ստիպված են եղել էականորեն սահմանափակել իրենց գործունեությունը և անցնել ինքնագրաքննության:

Վարկանիշների անկում է գրանցվել բացառապես բոլոր չափորոշիչների մասով: Մասնավորապես, ՀԿ-ների «իրավական միջավայրի» վարկանիշի անկումը (5.6-ից 6.4, վատագույնը 7-ն է) հիմնականում պայմանավորված է ՀԿ-ների գրանցման անհիմն մերժումների շարունակման և ԱՀ կառավարության կողմից նոր ընդունված որոշումներով, որոնք բարդացնում են արտերկրյա դոնորների և միջազգային ՀԿ-ների ներկայացուցչությունների աշխատանքը: ՀԿ-ների կազմակերպչական (5.7) և ֆինանսական (6.3) հնարավորությունների վարկանիշային անկումը կապվում է միջազգային մի շարք կառույցների կողմից երկիրը ստիպողաբար լքելու հետ: Այս ժամանակահատվածում փակվել է Բաքվի ԵԱՀԿ գրասենյակը, ստիպված են եղել երկրից հեռանալ Oxfam, Counterpart İnternational, World Vision և Save the Children միջազգային կազմակերպությունները: Դրամաշնորհների փաստացի արգելման հետևանքով տեղական մի շարք ՀԿ-ներ միջոցների բացակայության պատճառով դադարեցրել են իրենց գործունեությունը: ՀԿ-ների հասարակական փաստաբանությունը գնահատվել է 5.9, հասարակական ծառայությունները` 5.9, ենթակառուցվածքները`5.5, հասարակական իմիջը`5.7 միավոր: ՀԿ-ների կայուն զարգացման ընդհանուր ինդեքսը 2015թ. կազմել է 5.8 (2014թ. եղել է 5.1)՝ արձանագրելով իրավիճակի 0.6 կետով վատթարացում 7 բալանոց գնահատման համակարգում:

Տնտեսական. Նավթի գների անկման հետևանքով առաջացած տնտեսական ճգնաժամի հաղթահարմանն ուղղված հիմնական միջոցառումների թվում դեռևս ամիսներ առաջ ԱՀ իշխանությունները հայտարարել են լայնածավալ սեփականաշնորհման անցկացումը և կառավարման արդյունավետության բարձրացումը։ Այս գործընթացները խթանելու նպատակով Ի.Ալիևը հուլիսին ստորագրել է «Կառավարման արդյունավետության բարձրացման և սեփականաշնորհման գործընթացի արագացման լրացուցիչ միջոցառումների մասին» հրամանագիրը, որով կառավարությանը հանձնարարվում է համապատասխան կառույցների առաջարկությունների հիման վրա միջնաժամկետ ժամանակաշրջանի համար կազմել պետական այն ընկերությունների ցանկը, որոնք մնալու են որպես պետական սեփականություն, իրականացնել դրանց վերակազմավորումը և միջոցներ ձեռք առնել այդ կառույցների տրամադրության տակ գտնվող ոչ պրոֆիլային հիմնարկությունների սեփականաշնորհման ուղղությամբ: Կառավարությանը նաև հանձնարարվում է ԱՀ նախագահին ներկայացնել սեփականաշնորհման ենթակա պետական ընկերությունների պարտքի առողջացման և կարգավորման առաջարկություններ: Զուգընթաց ստեղծվել է privatization.az պորտալը` սեփականաշնորհումն ավելի արդյունավետ, օպերատիվ և հարմարավետ անցկացնելու նպատակով:

Նավթի գների անկումն իր արտացոլումն է գտել Ադրբեջանի նավթային պետական ընկերության (SOCAR) 2015թ. տարեկան հաշվետվության մեջ, որի համաձայն, SOCAR-ի մաքուր վնասը հաշվետու տարվա ընթացքում կազմել է 1,8 մլրդ մանաթ ($1,1 մլրդ), այն դեպքում, երբ 2014թ. ընկերությունն ունեցել է 1,3 մլրդ մանաթի ($0,78 մլրդ) մաքուր եկամուտ։ 2015թ. 2,3 անգամ կրճատվել են պետական բյուջե կատարված շահութահարկի մուծումները՝ կազմելով 201 մլն մանաթ ($123 մլն), 32,5%-ով աճել են ակտիվները (հասնելով $24,5 մլրդ-ի), 32,5%-ով` կապիտալը ($9 մլրդ), 1.9 անգամ` պարտավորությունները ($15,5 մլրդ)։

Առկա միտումները ստիպում են նաև սահմանափակել որոշ ծրագրեր։ Մասնավորապես, հզորության փոքրացման հաշվին կրճատվել են նոր գազաքիմիական համալիրի կառուցման համար նախատեսվող ծախսերը ($17,1մլրդ-ից $4 մլրդ-ի)։ Համալիրը նախատեսվում է կառուցել Բաքվից 60 կմ հեռավորության վրա, այն բաղկացած է լինելու 3 վերամշակող գործարանից և ջերմաէլեկտրակայանից։

Ընդհանրապես, առկա նախագծերի սահմանափակումները և նորերի բացակայությունն իրենց հերթին բերում են նավթի արդյունահանման կրճատման։ Այդպիսի եզրակացության են եկել Նավթ արտահանող երկրների կազմակերպության (OPEC) փորձագետները, ինչն արտացոլված է նավթային շուկայի մասին նրանց հրապարակած զեկույցում։ OPEC փորձագետները կանխատեսում են Ադրբեջանում նավթի արդյունահանման կրճատում օրական 10 հազար և 40 հազար բարել՝ համապատասխանաբար 2016թ.2և 2017թ.։

Bloomberg միջազգային ֆինանսական տեղեկատվական գործակալությունը կրկին անդրադարձել է մանաթի հետագա ճակատագրին: Գործակալությունը նշում է, որ նախկին երկու փլուզումների արդյունքում ԱՄՆ դոլարի նկատմամբ 50%-ով արժեզրկվելուց հետո անգամ մանաթը շարունակում է անկումը: Հունվարից հետո ս.թ. հունիսը նավթի շուկայի ճգնաժամի խորացման պատճառով դարձավ մանաթի համար վատագույն ամիսը, երբ այն կրկին արժեզրկվեց (3,8%) վերջին ամիսների վերընթացից հետո: Մանաթը չի կարողանում կայունանալ, քանի որ ադրբեջանական նավթադոլարները բավարար չեն ֆիզիկական անձանց և բանկերի պահանջարկը սպասարկելու համար և բավական բարձր մակարդակի է մնում դեպոզիտների դոլարիզացիայի աստիճանը:

ԱՀ իշխանությունները մեծ ջանքեր են ներդնում «Հարավային գազային միջանցք» նախագծի ֆինանսավորման համար արտերկրյա միջոցներ ներգրավելու ուղղությամբ։ ԱՀ ֆինանսների նախարար Ս.Շարիֆովը հաստատել է «Հարավային գազային միջանցք» նախագծի ադրբեջանական բաժնեմասի ֆինանսավորման համար $5 մլրդ վարկ ստանալու նպատակով Համաշխարհային բանկի (ՀԲ), Եվրոպայի զարգացման և վերակառուցման բանկի և Ասիական բանկի հետ ընթացող բանակցությունների փաստը՝ միաժամանակ նշելով, որ Ադրբեջանն ի վիճակի է իր բաժին ֆինանսավորումն իրականացնել նաև առանց միջազգային ֆինանսական կազմակերպությունների աջակցության։ Ս.Շարիֆովը մեկնաբանել է Ադրբեջանի՝ $4 մլրդ-ի չափով ֆինանսական օգնություն ստանալու դիմումը Արժույթի միջազգային հիմնադրամին (ԱՄՀ) և ՀԲ-ին։ Ըստ նրա՝ Ադրբեջանն ունի ոչ մեծ արտաքին պարտք, $34 մլրդ ինքնուրույն պահուստներ և կարիք չունի նման օգնության, այստեղ խոսքն էժան ֆինանսավորում ստանալու մասին է։

Ադրբեջանի հիպոթեքային հիմնադրամի (ԱՀՀ) հրապարակած տվյալները վկայում են հիպոթեքային շուկայի փլուզման մասին: Այդ տեղեկությունների համաձայն, ապրիլ-հունիս ամիսների ընթացքում ամբողջ հանրապետության տարածքում տրվել է ընդամենը 4 հիպոթեքային վարկ, ընդհանուր 143 հազար մանաթի ($87 հազար) չափով: Հիպոթեքային վարկերը ԱՀՀ միջոցով սկսել են տրամադրվել 2006-ից, և 2007թ. կեսերից արդեն գործնականում բացակայել է սոցիալական սեգմենտը (մինչև 50 հազար մանաթ 4% տարեկան տոկոսադրույքով), իսկ հիմա արգելակվել են նաև կոմերցիոն հիպոթեքային վարկերը (մինչև 50 հազար մանաթ, 8% տարեկան տոկոսադրույքով): Ֆինանսական կառույցները շահագրգռված են սպառողական (20-40%) և բիզնես (12-18%) վարկերի տրամադրմամբ և ֆինանսական միջոցներն ուղղում են նշված ոլորտներին:

Շարունակվում է արտերկրյա ընկերությունների արտահոսքն Ադրբեջանից: Այս ամիս փակվել են ռուսական «АКТАВИС» և շվեյցարական Schering-Plough Central East AG (դեղագործական ոլորտ) և բրիտանական BJ Services Company Middle East Ltd (էներգետիկայի ոլորտ) ընկերությունների ներկայացուցչությունները:

1Հանրաքվեի արդյունքները կհրապարակվեն մինչև ս.թ. հոկտեմբերի 21-ը:

22016թ. ԱՀ-ում սպասվում է օրական 0.85 մլն բարել նավթի արդյունահանում։


Возврат к списку



 
Ուղարկել ընկերոջը
email

text

Выбрать дату в календаре