
ՀՈՒՄԱՆԻՏԱՐ ՈԼՈՐՏԻ ԳԻՏԱՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ՀԱՆՐՈՒԹՅՈՒՆԸ ՍՓՅՈՒՌՔԱՀԱՅ ՀԱՄԱՅՆՔՆԵՐՈՒՄ. ՊԱՏԿԵՐԻ ՈՒՐՎԱԳԻԾ
«Նորավանք» ԳԿՀ Հայագիտական կենտրոնի փորձագետ
Սփյուռքի տարբեր համայնքներում հայերն ունեցել են գործիչներ, որոնք ընդգրկված են եղել տվյալ երկրի գիտության ու մշակույթի բնագավառներում: Սա, թերևս, բնութագրական է մեր ցրված համայնքների բազմադարյա պատմության համար: Այսօր նույնպես սփյուռքահայերից շատերն ընդգրկված են իրենց բնակության երկրների մտավորականների շարքերում: Աշխարհի տարբեր երկրներում առկա է նաև մեզ հետաքրքրող հումանիտար ոլորտի գիտավերլուծական հանրություն, որի ընդհանուր պատկերը կփորձենք պարզել սույն հոդվածում:
Այս հանրությանը դժվար է բնորոշել ընդհանրական ձևակերպումներով ու գնահատականներով, քանի որ յուրաքանչյուր պարագայում առկա են մի շարք յուրահատկություններ: Թերևս, առաջին հարցը, որը պետք է հուզի մեզ, տվյալ անձի՝ հայկական իրականությանը հաղորդակից լինելն է: Այս խնդրում կողմնորոշվելու համար որոշիչ են դառնում անհատական, տվյալ համայնքի պատմական, աշխարհագրական, քաղաքական, մշակութային մի շարք գործոններ: Օրինակ, ակնհայտ է, որ հայության խնդիրների ընկալման և լուծման ուղղությամբ ջանքերի գործադրման առումով միանգամայն տարբեր կարող են լինել լիբանանաբնակ հայը, որն աշխատում է տեղի հայկական կրթօջախում կամ մամուլում, վերջին շրջանում Ռուսաստան տեղափոխված գիտության թեկնածուն և Լիբանանից Կանադա գաղթած ընտանիքի զավակը, որն այժմ պրոֆեսոր է տեղի բուհերից մեկի հումանիտար ֆակուլտետում: Ինչպես Սփյուռքին վերաբերող ցանկացած հիմնախնդրի դեպքում` գիտավերլուծական հանրության հետ աշխատանքի համար ևս դժվար է նախանշել մեկ հստակ բանաձև, որը կիրառական կլինի բոլոր պարագաներում: Ցանկացած անհատի կողմից հայրենիքի ընկալման ու պատկերացումների, դրանցում Հայաստանի և տեղի համայնքի ազդեցության չափաբաժինը կարող է որոշիչ դեր կատարել նրա հետ համագործակցության ձևերի մշակման գործում:
Ինչպես հայտնի է, հայկական զգալի ներկայություն կա տասնյակ երկրներում, դրանցից երկուսը՝ ԱՄՆ-ը և Ռուսաստանը, առանձնանում են ինչպես հայերի, այնպես էլ առկա գիտավերլուծական հանրության ակնհայտ ստվարաթվությամբ: Այդ երկու պետություններում առկա գիտավերլուծական հանրությանը հարկ է առանձին անդրադառնալ, իսկ այստեղ կանդրադառնանք Սփյուռքի մյուս համայնքներում առկա ներուժին: Այս հետազոտության արդյունքում հավաքված գիտնականների ու փորձագետների բազայի հիման վրա կարող ենք առանձնացնել մի քանի տարածաշրջաններ, որոնք պատկերված են աղյուսակում.
Արդյունքում ունենում ենք չորս աշխարհագրական խմբերի բաժանված 27 երկրներ: Այդ չորս խմբերից ամենամեծը Եվրոպան է, ինչը տրամաբանական է, քանի որ այս բաժանման դեպքում, նաև ընդհանրապես հայ բնակչության թվաքանակով, այն գերազանցում է մյուս խմբերին: Պետք է հիշել, որ այս բաժանումը կատարված է առկա ուսումնասիրության հիման վրա և ամենևին չի հավակնում ընդգրկել հայության ողջ գիտավերլուծական հանրությանը, ինչի պարագայում կարող էին լինել որոշ փոփոխություններ խմբերի կառուցվածքում: Սակայն միաժամանակ ակնհայտ է, որ այս բաժանումն արտացոլում է առկա իրողությունները և որոշակիորեն ուրվագծում իրական պատկերը:
Շարունակելով այն միտքը, որ հնարավոր չէ միասնական վերջնական բանաձևեր առաջարկել բոլոր համայնքների համար, հարկ է նշել, որ անգամ այս խմբերի կազմում գտնվում են առանձին յուրահատկություններ ունեցող համայնքներ, և դժվար է նույնիսկ միասնական հայեցակարգեր ստեղծել ըստ խմբերի: Այստեղ նորակազմ փոքրաթիվ համայնքները, ինչպես, օրինակ, ԱՄԷ-ն կամ Շվեդիան, չեն կարող լիովին նույնական մեխանիզմներ ունենալ համապատասխանաբար՝ Լիբանանի և Ֆրանսիայի համեմատ: Ավելին, առկա են առանձնահատկություններ մեկ երկրի ներսում, օրինակ՝ ավանդական համայնքի և վերջին տասնամյակների ընթացքում Հայաստանից արտագաղթածների շրջանում տարվելիք աշխատանքի մեխանիզմների առումով:
Ըստ մեր պայմանական բաժանման՝ առաջին խմբում ընդգրկված Մերձավոր Արևելքի երկրները բաժանվում են երկու խմբի՝ ավանդական համայնքներ ունեցողներ և նորաստեղծ հայ համայնքներ: Առաջին խմբում են գտնվում Թուրքիան, Իրանը, Լիբանանը, Կիպրոսը և Սիրիան, իսկ երկրորդում՝ ԱՄԷ-ն և Քուվեյթը: Բացի համայնքի պատմական ավանդույթներից, պետք է նշել, որ Թուրքիայի, Իրանի, Լիբանանի և Սիրիայի պարագայում առկա է նաև թվաքանակի էական գերազանցություն մյուսների նկատմամբ: Չնայած դրան, ընդհանրություններ ունեցող տարածաշրջանում կարելի է կիրառել նաև կուտակված փորձը: Օրինակ, ԱՄԷ-ում և Քուվեյթում արդյունավետ կարող է լինել լիբանանյան փորձը, մանավանդ եթե հաշվի առնենք այն հանգամանքը, որ այստեղի բնակչության զգալի մասը հենց Լիբանանից և տարածաշրջանի այլ ավանդական համայնքներ ունեցող երկրներից է տեղափոխվել և հաստատվել տնտեսական առաջընթաց ապրող այս պետություններում: Վերոնշյալ երկրների թվում առանձնանում են Իրանը, Լիբանանը և Սիրիան, որոնք ունեն համայնքային կառույցների զարգացած համակարգ: Բացի հայկական դպրոցներից, որոնք բնորոշ են տարածաշրջանի հայկական համայնքներին, Լիբանանում է գտնվում Սփյուռքի միակ բարձրագույն ուսումնական հաստատությունը` Բեյրութի Հայկազյան համալսարանը1:
Անհրաժեշտ է ընդգծել, որ Հայկազյան համալսարանը, չնայած ունի հայագիտական ամբիոն, այնուամենայնիվ, այստեղի բազմաթիվ հայազգի դասախոսներ հումանիտար և հասարակական տարբեր գիտությունների մասնագետներ են: Հետևաբար, Հայկազյան համալսարանը ոչ միայն հայագիտական, այլև, ընդհանրապես, սփյուռքահայ գիտավերլուծական հանրության համախմբման օրինակ է: Միաժամանակ պետք է նշել, որ ինչպես դասախոսների, այնպես էլ ուսանողների զգալի մասը հայեր չեն, ինչի հետևանքով առավել դյուրին է տեղական կրթական համակարգում ինչպես համալսարանի, այնպես էլ նրա անհատ դասախոսների ինտեգրման խնդրի լուծումը:
Կարևոր նշանակություն ունի Հայկազյան համալսարանի և սփյուռքահայ տարբեր կրթօջախների փոխհարաբերությունների զարգացումը, ինչը կարող է նպաստել ոչ միայն տվյալ կրթական հաստատությունների, այլև միջհամայնքային կապերի սերտացմանը: Բնականաբար, դժվար կլինի գերագնահատել համալսարանի ակտիվ համագործակցության հաստատումը հայաստանյան կրթական ու գիտական հաստատությունների հետ: Ի դեպ, վերջին շրջանում տեղի են ունեցել գործնական քայլեր, մասնավորապես՝ կազմակերպվել են համատեղ գիտաժողովներ և՛ Բեյրութում, և՛ Երևանում: Հայկազյան համալսարանի կուտակած փորձը կարող է օգտակար լինել ինչպես սփյուռքահայ տարբեր համայնքներում կրթական գործի կազմակերպման, այնպես էլ հայաստանյան կրթական համակարգի զարգացման տեսանկյունից: Չնայած Լիբանանի հայկական համայնքի աստիճանական թուլացմանն ու նվազմանը, Հայկազյան համալսարանն այսօր էլ ունի թե՛ կրթական, թե՛ հետազոտական ուղղություններով զարգացման ներուժ2:
Դիտարկելով Հայաստանի հետ համագործակցության հեռանկարները՝ պետք է նշել, որ մերձավորարևելյան տարածաշրջանի հայ փորձագետներին բնորոշ է տեղի համայնքային կառույցների հետ ակտիվ համագործակցությունը: Հետևաբար, այստեղի գիտավերլուծական հանրության հետ համագործակցության ժամանակ հնարավոր է օգտագործել տեղի արդեն փորձառու հայկական կառույցները, որոնք կարող են կապող օղակ դառնալ անհատ մասնագետների և հայրենի պետության միջև:
Բազմադարյա պատմություն ունի նաև Եվրոպայում մտավոր աշխատանքի ոլորտներում հայերի ընդգրկվածությունը: Անշուշտ, այստեղ էլ կան թե́ արդեն հարուստ փորձ կուտակած կառույցներ, ինչպես, օրինակ, Մխիթարյան միաբանությունը, թե́ զուտ տեղական զանազան հիմնարկներում աշխատող փորձագետներ: Օրինակ, Իտալիայում կան հայագիտության զարգացած ավանդույթներ, իսկ Շվեդիայում գործում են առանձին անհատներ, որոնց աշխատանքը պայմանավորված է տեղի հաստատությունների առաջադրած պահանջներով:
Եվրոպական երկրներից աչքի է ընկնում Ֆրանսիան, որտեղ առկա է բավական մեծաթիվ փորձագիտական հանրություն: Այստեղ էական դերակատարություն ունեն ինչպես տեղի հայության կուտակած փորձն ու ստեղծած կառույցները, այնպես էլ հայ համայնքի մեծաթվությունը: Անհամեմատ ավելի փոքր հայկական համայնք ունեցող Մեծ Բրիտանիայում հայերը ևս ընդգրկված են զանազան գիտակրթական հաստատություններում: Այստեղ ակնառու է դառնում նաև տվյալ պետության վարած գիտակրթական քաղաքականության, դրանում օտարերկրացիների առավել դյուրին ինտեգրվելու հնարավորությունների կարևորությունը: Դրա հետևանքով Եվրոպայի մի շարք հարուստ պատմություն ունեցող համայնքներում չկա այնպիսի հայկական գիտավերլուծական հանրություն, ինչպես վերջին շրջանում կազմավորված կամ ստվարաթիվ դարձած որոշ համայնքներում:
Եվրոպայում առկա են այնպիսի երկրներ, որոնցում գիտավերլուծական հանրության զարգացումը պայմանավորված է յուրահատուկ ազդակներով: Այսպես, օրինակ, Պորտուգալիայում այն զգալի չափով պայմանավորված է Գալուստ Գյուլբենկյան հիմնադրամի գործունեությամբ:
Եվրոպայում արդեն կան հայկական կառույցներ, որոնց գործունեությունը միտված է հայազգի գիտավերլուծական հանրության համախմբմանը: Այսպես, 1981թ. Փարիզում ստեղծված Ֆրանսահայ միջմասնագիտական խմբավորումը համախմբում է տարբեր բնագավառների մասնագետների: Խմբավորման նպատակն է մասնակցել Հայաստանի վերակառուցմանը, համագործակցել գիտատեխնիկական, արդյունաբերական, առևտրի և այլ ասպարեզներում: Այն կատարում է Հայաստանի և Ֆրանսիայի միջև մասնագետների փոխանակում: Այս ընկերությունը, իհարկե, գործունեության շատ ավելի մեծ շրջանակ ունի, քան մեր ուսումնասիրության ոլորտն է, բայց այս փորձը կարող է օգտակար լինել նաև ավելի նեղ մասնագիտական ուղղվածության համագործակցության ձևաչափերի մշակման համար: Մեկ այլ կառույց` Բոխումում 2001թ. հիմնադրված Հայ ակադեմիականների միություն – 1860-ը կազմակերպում է ուսումնամշակութային միջոցառումներ, ձգտում միավորել գաղութահայ կյանքից կտրված նախկին հայաստանաբնակներին, նպաստել Գերմանիայի և Հայաստանի գիտակրթական հաստատությունների միջև համագործակցության զարգացմանը: Պետք է հիշատակել նաև Փարիզում 1986թ. հիմնադրված «Արարատ» գիտությունների միջազգային ակադեմիան, որը համախմբում է հայ գիտնականների Հայաստանից, Եվրոպայից, Միջին Արևելքից, Ամերիկայից: Ակադեմիայի նպատակն է Հայրենիք-Սփյուռք կապերի սերտացումը, Հայաստանի գիտական և մշակութային հաստատությունների օժանդակումը, աջակցությունը Հայ դատին: Ակադեմիան ունի 26 բաժանմունք՝ ըստ մասնագիտությունների3: Մեզ հետաքրքրող գործունեությամբ է զբաղվում Փարիզի Չոբանյան ինստիտուտը, որն աշխարհաքաղաքական և ռազմավարական ուսումնասիրությունների անկախ հետազոտական կենտրոն է: Այն զբաղվում է Հարավային Կովկասի և Մերձավոր Արևելքի խնդիրների ուսումնասիրությամբ:
Ուշագրավ է հետխորհրդային հանրապետություններում ձևավորված գիտավերլուծական հանրությունը: Անշուշտ, այստեղ կարևոր դերակատարություն ունեն Ռուսաստանի հայերը: Սակայն առկա են օրինաչափություններ, որոնք բնութագրական են ոչ միայն այս խմբի բոլոր պետությունների, այլև Հայաստանի համար: Բնականաբար, առաջնային նշանակություն ունի երկար ժամանակ մեկ պետության կազմում գտնվելը: Այս հանրապետություններում գործել է միասնական գիտական և կրթական համակարգ, ուստի առկա են ինչպես խնդիրներ, այնպես էլ հաճախ դրանց լուծման ընդհանուր մեխանիզմներ: Չնայած այս պետություններն անկախացումից հետո ընտրեցին զարգացման ուրույն ուղիներ, միևնույն է, այստեղի գիտակրթական համակարգերի և մեզ հետաքրքրող` դրանցում ընդգրկված հայերի հետ համագործակցության առումով գոյություն ունեն որոշակի նախադրյալներ:
Վերոշարադրյալի համատեքստում կարելի է ենթադրել, որ այս խմբում ընդգրկված երկրներում գործող հայ փորձագետները կարող են օգտակար լինել Հայաստանում առկա՝ հետխորհրդային երկրներին բնորոշ խնդիրների լուծման փորձի փոխանցման տեսանկյունից:
Չորրորդ պայմանական խումբն ընդգրկում է ամերիկյան աշխարհամասի երկրներում գործող հայ փորձագետներին ու գիտնականներին: Ինչպես նախորդ խմբում, ընդգծված առաջատարը ՌԴ-ն է, այստեղ էլ նման դիրք է զբաղեցնում ԱՄՆ-ը: Չնայած դրան, այլ երկրներում էլ նկատելի է հայկական փորձագիտական մտքի առկայություն, որը նույնպես օգտակար կարող է լինել Հայաստանին: Այս խմբի պարագայում առկա է աշխարհագրական մեծ հեռավորության խնդիրը, ինչն անմիջական շփումների համար խոչընդոտող հանգամանք է: Սակայն այսպիսի դեպքերում և ընդհանրապես սփյուռքահայ գիտավերլուծական հանրության հետ համագործակցության տեսանկյունից՝ նորագույն տեղեկատվական տեխնոլոգիաներին վիճակված է կատարելու հսկայական օժանդակող դերակատարություն: Այս երկրների փորձագետների հետ համագործակցությունը կարող է հանգեցնել մի շարք խնդիրների նորովի վերանայման և արդյունավետ մեխանիզմների ձևավորման: Կանադայի և լատինաամերիկյան երկրների հայ համայնքներում հիմնական կառույցները ձևավորվել են վերջին հարյուրամյակում, և հիմնական շեշտը, թերևս, պետք է դնել անհատական համագործակցության վրա՝ փորձելով միաժամանակ ընդգրկել համայնքային կառույցները:
Այստեղ նույնպես առկա են առանձին կազմակերպություններ, որոնք մասամբ համախմբում են տեղի մտավոր ներուժը: Այդպիսի կառույց է Արգենտինայի «Հայ պրոֆեսիոնալների միությունը», որը միավորում է բարձրագույն կրթություն ստացած հայերին: Միության նպատակն է բարձր մասնագիտական մակարդակով քննարկել արդի շրջանում հայությանը հուզող քաղաքական և գիտական խնդիրները, ներկայացնել ազգային մշակույթը4:
Այսպիսով, սփյուռքահայ համայնքներում առկա է հումանիտար ոլորտի զգալի գիտավերլուծական հանրություն: Այն ունի համայնքային և անհատական բնույթի բազմաթիվ յուրահատկություններ: Նկատելի են Հայաստանի հետ համագործակցության առանձին դեպքեր, սակայն հստակ մշակված ռազմավարություն և քաղաքականություն գոյություն չունեն: Վերոնշյալն առավելապես վերաբերում է վերլուծական աշխատանքով զբաղվողներին, քանի որ ակադեմիական շրջանակներն ունեն համագործակցության արդեն ձևավորված մեխանիզմներ, այլ հարց է, թե որքանով են դրանք արդյունավետ: Հետևաբար, հաշվի առնելով սփյուռքահայ գիտավերլուծական հանրության բավական բարդ կառուցվածքը, առկա յուրահատկությունները՝ անհրաժեշտ է համակարգված հունի մեջ դնել այդ համագործակցությունը, ինչը հիմնականում պետք է նախաձեռնվի հայաստանյան կողմի ջանքերով: Դա էլ կնպաստի համագործակցության հայաստանակենտրոն ձևաչափի սահմանմանը:
1Մանրամասն տե́ս Ղանալանյան Տ., Բեյրութի Հայկազյան համալսարանը, «Գլոբուս», թիվ 2, 2013,էջ 42-51:
2Նույն տեղում, էջ 50-51:
3Տե́ս «Հայ Սփյուռք» հանրագիտարան, Երևան, 2003, էջ 645, 145:
4Նույն տեղում, էջ 106:
դեպի ետ
Հեղինակի այլ նյութեր
- ՀԱՅԱԳԻՏԱԿԱՆ ԿԵՆՏՐՈՆՆԵՐԸ ԼԱՏԻՆԱԿԱՆ ԱՄԵՐԻԿԱՅՈՒՄ[05.05.2015]
- ԱՄԵՐԻԿՅԱՆ ՀԱՅԱԳԻՏԱԿԱՆ ԿԵՆՏՐՈՆՆԵՐԻ ՀԵՏ ՀՀ ՀԱՄԱԳՈՐԾԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՀԵՌԱՆԿԱՐՆԵՐԸ[10.02.2015]
- ԱՄՆ ՀԱՅԱԳԻՏԱԿԱՆ ԿԵՆՏՐՈՆՆԵՐԻ ԳՈՐԾՈՒՆԵՈՒԹՅԱՆ ՀԻՄՆԱԿԱՆ ՈՒՂՂՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ[26.01.2015]
- ԲԵՅՐՈՒԹԻ ՀԱՅԿԱԶՅԱՆ ՀԱՄԱԼՍԱՐԱՆԸ[07.03.2013]
- ՉԵԽԻԱՅԻ ՀԱՅ ՀԱՄԱՅՆՔԸ[17.01.2013]
- ՀԱՅ ԱՎԵՏԱՐԱՆԱԿԱՆՆԵՐԻ ԳՈՐԾՈՒՆԵՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱՐՑԱԽՈՒՄ[06.09.2012]
- ՖՐԱՆՍԻԱՅԻ ՀԱՅ ԱՎԵՏԱՐԱՆԱԿԱՆ ՀԱՄԱՅՆՔԸ[07.06.2012]
- ՉԵԽԻԱՅԻ ՀԱՅ ՀԱՄԱՅՆՔԻ ԿՐԹԱԿԱՆ ԽՆԴԻՐՆԵՐԸ[31.10.2011]
- ՀԱՐԱՎԱՅԻՆ ԱՄԵՐԻԿԱՅԻ ՀԱՅ ԲՈՂՈՔԱԿԱՆ ՀԱՄԱՅՆՔՆԵՐԸ[18.04.2011]
- ՎՐԱՍՏԱՆԻ ՀԱՅ ԲՈՂՈՔԱԿԱՆ ՀԱՄԱՅՆՔԸ[29.03.2011]