Իրան. նոր նախագահ, հին խնդիրներ

Իրանում տեղի ունեցած նախագահական ընտրությունների արդյունքն անակնկալ էր ոչ միայն միջազգային հանրության, այլև այդ երկրի հասարակության մի զգալի շերտի համար: Փորձառու Հաշեմի-Ռաֆսանջանիի պարտությունը, թերևս, շատ քչերն էին կռահում, քանզի նրա վարկը և իսլամական հանրապետության պատմության մեջ խաղացած դերը բավարար էին թվում հաղթանակի համար: Այս ամենից բացի, միջազգային իրավիճակի սրացումը Իրանի շուրջ կարծես թե թելադրում էր Հաշեմի-Ռաֆսանջանիի վերադարձը նախագահական ղեկին, քանզի նրա փորձը և հմտությունն ավելի քան անհրաժեշտ էին երկրի կենսունակության համար: Սակայն Իրանի ժողովուրդը կատարեց իր ընտրությունը, և այդ ընտրության արդյունքում Իրանի նոր նախագահ դարձավ պահպանողական Մ.Ահմադինեժադը:
Ահմադինեժադի հաղթանակն արդյունք է Իրանում ստեղծված նոր քաղաքական իրավիճակի.
1. 2003 թվականի փետրվարին տեղական ինքնակառավարման մարմինների ընտրությունները, որոնցում հաղթանակ տարան պահպանողականները, Իրանի ներքաղաքական դաշտում բարեփոխումների կողմնակիցների պարտության սկիզբ հանդիսացան:
2004-ի փետրվարին տեղի ունեցած խորհրդարանական ընտրություններում ևս պահպանողականները հաղթանակ տարան: Այդ հաղթանակը բարեփոխականների կողմից բացատրվեց հիմնականում նրանով, որ ընտրացուցակներից հեռացվել էին մի քանի հարյուր բարեփոխիչներ և դրանով իսկ սահմանափակվել էր իրանցիների ազատ ընտրության հնարավորությունը:
Սակայն վերջին նախագահական ընտրությունները հանդիսացան վկայությունն այն փաստի, որ բարեփոխումների կողմնակիցներն արդեն իսկ չեն վայելում իրանցի ընտրողների պաշտպանությունը: Չնայած թեկնածուների գրանցման պահին որոշակի խնդիրներ առաջացան բարեփոխիչ թեկնածուների գրանցման հետ կապված, սակայն գլխավոր հավակնորդներ Քյարուբին և Մոյինը գրանցվեցին որպես թեկնածուներ, բայց նրանցից և ոչ մեկը անգամ երկրորդ փուլ չանցավ: Բարեփոխիչների պարտության հիմնական պատճառ կարելի է համարել այն, որ նրանք վերջին տարիների ընթացքում ոչ միայն չկարողացան կատարել իրենց խոստումները, այլև նրանցից ոմանք, օգտագործելով իրենց դիրքերը, կարողացան կուտակել հսկայական կարողություններ։
2. Ոչ պակաս անակնկալ կարելի է համարել այն, որ պահպանողականների ճամբարից երկրորդ փուլ անցավ Ահմադինեժադը և ոչ թե այլ թեկնածու, ասենք` նույն Լարիջանին, որը կես տարի առաջ համարվում էր նախագահական ղեկը զբաղեցնելու հիմնական պահպանողական թեկնածուն:
Չնայած Ահմադինեժադը կոշտ գծի կողմնակից է, այնուամենայնիվ, դասական պահպանողական չէ և, ի տարբերություն Իրանի նախկին նախագահների, կրոնական գործիչ չէ: Նրա քաղաքական հայացքներում կրոնական գործոնը զբաղեցնում է բավականին կարևոր տեղ, սակայն դրա համար չէ, որ իրանցիները քվեարկել են նրա օգտին:
Սոցիալական խնդիրները Ահմադինեժադի նախընտրական ծրագրում զբաղեցնում են կարևորագույն տեղ, ինչը և գերել է սոցիալապես վատ վիճակում գտնվող իրանցիների մեծամասնության սրտերը: Այս հանգամանքը բավականին բարդացնելու է նոր նախագահի իրավիճակը, քանզի սոցիալական սպասելիքները չբավարարելը կարող է առաջ բերել համապատասխան հուզումներ հասարակության լայն շերտերում: Եվ եթե նախկինում երկրում չիրականացվող բարեփոխումների պատճառ դիտվում էին Խաթամիին սահմանափակող կրոնավորները, ապա ինքը` Նեժադը, հենց այդ կրոնավորների կողմից պաշտպանված թեկնածուն է, և ցանկացած սոցիալական լարվածություն կարող է առաջ բերել բնակչության բացասական վերաբերմունքը իշխանական երկու` կրոնական և նախագահական թևերի նկատմամբ:
3. Կարելի է պնդել, որ Իրանի նախագահական ընտրությունների արդյունքը որոշակիորեն հանդիսանում է նաև ամերիկյան նոր «իրանական քաղաքականության» հետևանք, որի բաղկացուցիչ մասն են ռազմական ուժի կիրառման հնարավորության քննարկումները ԱՄՆ քաղաքական և տեղեկատվական դաշտում: ԱՄՆ հակաիրանական արշավը հանգեցրեց Իրանում իշխանության համախմբմանը, և այդ իշխանությունը ԱՄՆ-ին ընդդիմանալու է լավ մշակված և համապարփակ ծրագրով: Իհարկե, բարեփոխիչների հեռանալով նվազում է իրանական ընտրանու տակտիկական խուսանավման հնարավորությունը, սակայն ԱՄՆ-ի հետ հակամարտության սրման պարագայում իշխանության համախմբումն ավելի կարևոր է և նշանակալի:
Ի՞նչ փոփոխություններ կարելի սպասել Իրանի քաղաքականության մեջ:
Առաջին հերթին հարկավոր է նշել, որ նախագահն այն անձնավորությունը չէ, ով կարող է կտրուկ փոփոխություններ առաջ բերել Իրանում, քանի որ նախագահի իրավասությունները սահմանափակված են կրոնական իշխանությունների կողմից: Մյուս կողմից` նոր նախագահն ավելի շատ հնարավորություններ կունենա փոխել ինչ-որ բան, քանզի նա, ի տարբերություն Խաթամիի, վայելում է հոգևոր առաջնորդ Խամենեիի աջակցությունը, ինչը հեշտացնում է համապատասխան որոշումների և օրենքների ընդունումը:
Նախագահական ընտրություններից հետո Ահմադինեժադի առաջին իսկ մամլո ասուլիսը ցույց տվեց, որ նոր նախագահի նախընտրական դրույթները շատ առումներով նման են մյուս թեկնածուի` Ռաֆսանջանիի դրույթներին: Նշենք միայն, որ նոր նախագահը նպատակ ունի անցկացնել տնտեսական բարեփոխումներ, պաշտպանել մարդու իրավունքները, շարունակել բանակցությունները Եվրոպական Միության հետ և զարգացնել խաղաղ միջուկային ծրագիրը:
Սակայն նոր զարգացումներ Իրանում, իհարկե, տեղի կունենան: Սոցիալական խոստումներն իրականացնելու համար Ահմադինեժադին հարկավոր է կատարել տնտեսական ռեսուրսի վերաբաշխում Իրանում: Համապատասխան փոփոխություններ տեղի կունենան նավթարդյունաբերության ոլորտում, որը վերջին տարիներին բավականին կլանայնացվել և կոռումպացվել է: Նավթային ռեսուրսների վերաբաշխման Ահմադինեժադի ծրագրերը կարծես թե վայելում են հոգևոր առաջնորդ Ա.Խամենեիի աջակցությունը և այդ պատճառով իրագործվելու մեծ հնարավորություն ունեն:
Ահմադինեժադի հաղթանակն էապես չի փոխի Իրանի տարածաշրջանային քաղաքականությունը: Սակայն այս հաղթանակն ավելի է ամրացնում ԱՄՆ հակաիրանական քարոզչության դիրքերը, քանզի հատուկ ծառայությունների նախկին աշխատակից և նախկին երիտասարդ հեղափոխական Ահմադինեժադն ավելի խոցելի է «հակաահաբեկչական» քարոզչության համար, քան «քաղաքակրթությունների երկխոսության» արհեստավարժ քարոզիչ Խաթամին:
ԱՄՆ-ի կողմից արդեն իսկ սկսվել է Իրանի նկատմամբ նոր քարոզչական գծի իրականացումը, որով Ահմադինեժադը հավասարեցվում է Սադամ Հուսեյնին և Բեն Լադենին: Այս գծի իրականացման հաջողումը, ի վերջո, կբերի Իրանի նկատմամբ նոր բացասական հասարակական կարծիքի ձևավորմանը, որն անհրաժեշտ է ԱՄՆ-ին` հետագայում հնարավոր ռազմական ակցիա իրականացնելու համար: Մյուս կողմից` պահպանողականների հաղթանակը կարող է Իրանի շուրջ էլ ավելի համախմբել հակաամերիկյան ուժերին։ Նշենք, որ Վենեսուելայի նախագահ Չավեսը միակ արտասահմանյան նախագահն է, ով ոչ միայն հատուկ ուղերձով շնորհավորել է Ահմադինեժադին, այլ նաև զանգահարել է նրան և խոստացել անձամբ ներկա լինել նրա երդման արարողությանը։
Կովկասյան-կասպյան շրջանում Իրանի քաղաքականությունը մեծ մասամբ չի փոխվի, սակայն կարելի է սպասել որոշակի փոփոխություններ Իրան–Ադրբեջան հարաբերություններում, որը պայմանավորված կլինի Ադրբեջանի տարածքում ԱՄՆ ռազմակայանների հնարավոր տեղակայմամբ: Իրանում հասկանում են, որ Ադրբեջանի հետ ստորագրված համաձայնագիրն այն մասին, թե վերջինս չի տրամադրի իր տարածքը Իրանի նկատմամբ ագրեսիա իրականացնելու համար, զուտ դեկլարատիվ բնույթ ունի: Այս է պատճառը, որ Իրանը կշարունակի կտրուկ դիրքորոշում ցուցաբերել Ադրբեջանում ԱՄՆ ռազմակայանների տեղակայման հարցում, ինչը բացասաբար կազդի իրանա-ադրբեջանական հարաբերությունների վրա:
Ռուսաստանի նախագահին տված պատասխան ուղերձում Ահմադինեժադը նշում է Կասպիցի իրավական կարգավիճակի շուրջ համաձայնության հասնելու անհրաժեշտության մասին, սակայն հասկանալի է, որ այս խնդրում Իրանի հիմնական ընդդիմախոսը լինելու է ոչ թե Ռուսաստանը, որի հետ Իրանը չունի ջրային ռեսուրսների կիսման անմիջական խնդիր, այլ հենց Ադրբեջանը:
Հայ-իրանական հարաբերություններն ունեն կարևոր աշխարհաքաղաքական հիմքեր, և այս պատճառով Իրանի նոր նախագահի մոտեցումը Հայաստանի նկատմամբ կմնա կառուցողական և բարիդրացիական: Մյուս կողմից` Հայաստանը պատրաստ պետք է լինի Իրան–ԵՄ հարաբերությունների բարելավմանը, ինչի արդյունքներից մեկը կլինի Իրան–ԵՄ գազամուղի կառուցումը, որի տեխնիկական մանրամասներն արդեն քննարկվում են համապատասխան եվրոպական կառույցներում: Այս գազամուղի աշխարհաքաղաքական նշանակությունը լինելու է հսկայական, և կարևոր է, որ այն անցնի հենց Հայաստանի տարածքով: Կարելի է ենթադրել, որ Իրանն ինքը շահագրգռված է գազամուղի` Հայաստանի տարածքով անցնելով, քանզի իրանցիների համար անցանկալի է թուրքական ճանապարհից օգտվելը, ինչը նշանակալիորեն կուժեղացնի Թուրքիայի դիրքերը տարածաշրջանում:
Ամփոփելով` նշենք, որ Իրանում հետագա զարգացումները կախված են ոչ այնքան այդ երկրում տեղի ունեցող գործընթացներից, որքան նրանից, թե ինչպես դրանք կմեկնաբանվեն և կօգտագործվեն ԱՄՆ քաղաքական ընտրանու կողմից: Մնում է հուսալ, որ Իրան–ԱՄՆ հարաբերությունների հնարավոր զարգացումները չեն հանգեցնի պատերազմական գործողությունների, որոնք տարածաշրջանի համար կարող են ունենալ աննախադեպ բացասական հետևանքներ:
«Հանրապետական», թիվ 7 (27), 2005թ.
դեպի ետ
Հեղինակի այլ նյութեր
- ԱՐԴԻԱԿԱՆԱՑՈՒՄԸ, ԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԳԻՏԵԼԻՔԸ, ՄԱՐԴԿԱՅԻՆ ԿԱՊԻՏԱԼԸ ԵՎ ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐՆԵՐԻ ԼՈՒԾՈՒՄԸ. ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆԱՅԻՆ ԵՐԿՐՆԵՐԻ ՓՈՐՁԸ[20.04.2015]
- ԻՐԱՆՆ ԱՐԴԵՆ ՇԱՀԵԼ Է ԱՄՆ-Ի ՀԵՏ ԲԱՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻՑ[15.04.2015]
- ԻՐԱՆԸ ՀԱՐԱՎԱՅԻՆ ԿՈՎԿԱՍՈՒՄ. «ՍԱՌԵՑՄԱՆ» ՀԵՏԵՎԱՆՔՆԵՐԸ[02.02.2015]
- ՆՈՐ ՏՐԱՆՍՊՈՐՏԱՅԻՆ ՆԱԽԱԳԾԵՐ ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆՈՒՄ[26.05.2014]
- ԻՐԱՆ – ՀԱՅԱՍՏԱՆ ՏԱՐԱՆՑԻԿ ԳԱԶԱՄՈՒՂ (ԴԻՍԿՈՒՐՍԻ ՆԵՆԳԱՓՈԽՈՒՄ)[17.03.2014]
- ԻՐԱՆԱԿԱՆ ԳԱԶԻ ՀԵՌԱՆԿԱՐՆԵՐԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ[06.02.2014]
- «ՆՈՐԱՎԱՆՔ» ԳԿՀ ՓՈԽՏՆՕՐԵՆ ՍԵՎԱԿ ՍԱՐՈՒԽԱՆՅԱՆԸ` ԱՐՄՆՅՈՒԶ ԼՐԱՏՎԱԿԱՆ ՀԵՌՈՒՍՏԱԱԼԻՔԻ «ԲԱՆԱՁԵՎ» ՀԵՂԻՆԱԿԱՅԻՆ ՀԱՂՈՐԴՄԱՆ ՀՅՈՒՐ [23.12.2013]
- ԷԺԱՆ ԻՐԱՆԱԿԱՆ ԳԱԶԻ ՄԻՖԵՐԸ[18.12.2013]
- Ս. ՍԱՐՈՒԽԱՆՅԱՆ. ՌՈՒՍԱԿԱՆ ԷԺԱՆ ԳԱԶ ՆԵՐԿՐԵԼՈՒՆ ԵՎ ՀԱԷԿ-Ի ԱՐԴԻԱԿԱՆԱՑՄԱՆԸ ԶՈՒԳԱՀԵՌ ՊԵՏՔ Է ՄՏԱԾԵԼ ԱՅԼԸՆՏՐԱՆՔՆԵՐԻ ՄԱՍԻՆ[09.12.2013]
- ՍԵՎԱԿ ՍԱՐՈՒԽԱՆՅԱՆ. ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԷՆԵՐԳԵՏԻԿ ՇՈՒԿԱՅՈՒՄ ՌՈՒՍԱԿԱՆ ՄԵՆԱՇՆՈՐՀ ԿԱ ՄԻԱՅՆ ՄԱՍՆԱԿԻՈՐԵՆ[09.12.2013]
- ՄՄ–ԻՆ ՄԻԱՆԱԼՈՒ ԴԵՊՔՈՒՄ ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԿԿԱՐՈՂԱՆԱ ԲՆԱԿԱՆ ԳԱԶԻ ՑԱԾՐ ՍԱԿԱԳՆԵՐ ԱՊԱՀՈՎԵԼ. ՓՈՐՁԱԳԵՏ[12.09.2013]