
ԵԱՏՄ ԵՐԿՐՆԵՐԻ ՈՒՂԵՂԱՅԻՆ ԿԵՆՏՐՈՆՆԵՐԻ ՓՈԽԳՈՐԾԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑԵՐ

Վարդան Աթոյան
Տ.գ.թ., դոցենտ, ՀՊՏՀ «Ամբերդ» հետազոտական կենտրոնի «Ազգային անվտանգության հետազոտություններ» ծրագրի տնօրեն, «Նորավանք» ԳԿՀ փորձագետ։
Մեր օրերի արագընթաց քաղաքական գործընթացներում աստիճանաբար մեծանում է հանրային քաղաքականության հատուկ ինստիտուտների դերը, որոնք իրականացնում են հետազոտական և խորհրդատվական գործունեություն, գնահատականներ են տալիս, կատարում կանխատեսումներ, ինչպես նաև ակնկալվող սոցիալական, քաղաքական և տնտեսական գործընթացների զարգացման սցենարային մշակումներ։ Այդօրինակ ինստիտուտները, որոնք ընդունված է անվանել «ուղեղային կենտրոններ» (ՈւԿ), քաղաքական գործընթացի հիմնական դերակատարներին ապահովում են մտավոր, վերլուծական արտադրանքով և դրանով իսկ բարձրացնում ընդունվող քաղաքական որոշումների արդյունավետությունը։ Ավելացնենք, որ 21-րդ դարում ՈւԿ-ները շատ երկրների համար ոչ միայն նորարարական գաղափարներ արտադրողներ, այլ նաև փափուկ ուժի, ազգային շահերի առաջմղման և հանրային քաղաքականության վրա ազդեցության արդյունավետ գործիք են հանդիսանում։
Վերջին տասնամյակները նշանավորվեցին ողջ աշխարհում ՈւԿ-ների թվաքանակի շարունակական աճով։ Կարևոր է նշել, որ շատ երկրներում նման վերլուծաբանական կառույցների ստեղծումը և զարգացումը սկզբնական փուլում խթանում էր պետությունն ինքը, ինչը պայմանավորված էր արտաքին քաղաքական, ռազմաստրատեգիական և հասարակության սոցիալ-տնտեսական բազմաթիվ խնդիրների լուծման գործում մտավոր ներուժի կենտրոնացման անհրաժեշտությամբ։
Թեև նման գործառույթներ իրականացնող կառույցներ գործում էին նաև շատ ավելի վաղ, բայց ՈւԿ-ների ստեղծման հիմնական փուլը պետք է համարել «Սառը պատերազմի» ժամանակները, այն է՝ մի կողմից սոցիալիստական բլոկի (ԽՍՀՄ գլխավորությամբ), և մյուս կողմից՝ ԱՄՆ-ի (իր դաշնակիցների հետ միասին) միջև գլոբալ գաղափարախոսական և քաղաքական դիմակայության շրջանը։ Հենց այս ժամանակ ի հայտ եկան այսօր լայնորեն հայտնի արևմտյան շատ ՈւԿ-ներ, ինչպիսին է, օրինակ, RAND Corporation-ը։
ԱՄՆ-ում, որն ընդունված է համարել արդի ՈւԿ-ների հայրենիքը, ինչպես նաև Արևմուտքի այլ երկրներում, նման ինստիտուտներն օբյեկտիվ պատճառներով (քաղաքական համակարգի, քաղաքական որոշումների մշակման և ընդունման գործընթացի տարբերություն և այլն) ստեղծվել են շատ ավելի վաղ, քան հետխորհրդային տարածքի երկրներում և, մասնավորապես, Եվրասիական տնտեսական միության (ԵԱՏՄ) պետություններում։ ԵԱՏՄ երկրներում ՈւԿ-ներ՝ իրենց այսօրվա ընկալմամբ, սկսեցին ի հայտ գալ և զարգանալ անցած հարյուրամյակի 90-ական թթ. սկզբից։ Սակայն այդ պահին, չնայած մի շարք կայացած, բավական նշանավոր և հեղինակավոր ՈւԿ-ների առկայության փաստին (Միջազգային գործերի ռուսաստանյան խորհուրդ, Ռազմավարական հետազոտությունների ռուսաստանյան ինստիտուտ, «Նորավանք» գիտակրթական հիմնադրամ, Կովկասի ինստիտուտ և այլն), որոնք թողարկում են բարձրորակ մտավոր արտադրանք, ՈւԿ ոլորտն առհասարակ ԵԱՏՄ երկրներում կայացման փուլում է գտնվում։
Բացի այդ, ՈւԿ-ների թվաքանակը ԵԱՏՄ երկրներում նույնպես բավարար չէ. հենվելով աշխարհի ՈւԿ-ների լայնորեն հայտնի ամենամյա գլոբալ վարկանիշի վրա, որն իրականացվում է Փենսիլվանիայի համալսարանի «Ուղեղային կենտրոնները և քաղաքացիական հասարակությունը» ծրագրի շրջանակում՝ ծրագրի տնօրեն, ՈւԿ-ների ուսումնասիրման գծով հայտնի փորձագետ Ջեյմս ՄաքԳանի ղեկավարությամբ, ԵԱՏՄ մասնակից երկրներում գործում է 163 նման կառույց։
Ստորև ներկայացված աղյուսակում, որը պատրաստվել է 2014թ. վերոնշյալ զեկույցի (հրապարակվել է 2015թ. հունվարին) հիման վրա, հավաքվել են տվյալներ ԵԱՏՄ երկրների ՈւԿ-ների թվաքանակի մասին1։

Չենք խորանա սույն վարկանիշի կազմման համար կիրառված մեթոդաբանության մանրամասներում (թե ինչպես են որոշվում աշխարհի լավագույն ՈւԿ-ները, ինչի վերաբերյալ առանց այդ էլ բավական շատ է քննադատությունը փորձագիտական շրջանակներում), միայն նշենք, որ, որքան էլ տարօրինակ է, Հայաստանի որոշ հայտնի ՈւԿ-ներ, ինչպիսին է, օրինակ, «Նորավանք» ԳԿՀ-ն, անգամ նշված չեն այդ զեկույցում։ Այս համատեքստում ծագում է նաև ԵԱՏՄ անդամ երկրների ՈւԿ-ների գործունեության մասին տեղեկատվության հավաքման և վերլուծության սեփական մեթոդաբանություն մշակելու անհրաժեշտության, ինչպես նաև գլոբալ վարկանիշի սեփական համակարգի ներդրման հարցը։
Բացի այդ, հիշյալ զեկույցում նշված հայաստանյան ՈւԿ-ների թվաքանակի փաստը նույնպես կարելի է կասկածի տակ առնել։ 2015թ., օրինակ, Հայաստանի պետական տնտեսագիտական համալսարանի «Ամբերդ» հետազոտական կենտրոնի և «Նորավանք» ԳԿՀ համատեղ նախագծի («Տարածաշրջանի հետազոտական կենտրոնները» անվանմամբ) շրջանակում «Ամբերդ» կենտրոնի փորձագետները հետազոտել են Հայաստանի բարձրագույն ուսումնական հաստատություններում գործող ՈւԿ-ները։ Հետազոտության արդյունքում՝ միայն համալսարանների կառույցներում գործում էր 29 հետազոտական, վերլուծաբանական կազմակերպություն, որոնցից շատերը լիովին կարող են բնութագրվել որպես ՈւԿ2։
Վերն ասվածի համատեքստում հարկ է նշել, որ չնայած տնտեսական ինտեգրման աճին, ինչպես նաև դաշինքի երկրների միջև քաղաքական, ռազմավարական համագործակցությանը, սույն գործընթացը չի տարածվում որոշ այլ ոլորտների, մասնավորապես՝ ԵԱՏՄ անդամ երկրների փորձագիտա-վերլուծաբանական կառույցների փոխգործակցության աշխուժացման վրա։
Ակնհայտ է, որ առայժմ ԵԱՏՄ երկրների ՈւԿ-ների միջև համագործակցությունը բավական թույլ է և սահմանափակ։ Ընդհանուր առմամբ, վատ են հաստատված փորձագետների միջև երկկողմանի և բազմակողմանի կապերն ու շփումները։ Բավարար չէ նաև այն հարթակների թիվը, որոնցում ՈւԿ-ների ներկայացուցիչները կարող են հանդիպել և քննարկել օրախնդիր հարցեր։ Արդյունքում՝ ՈւԿ-ները քիչ բան գիտեն ԵԱՏՄ-ում այլ վերլուծաբանական կառույցների գործունեության մասին։ Սակայն, հանուն արդարության պետք է նշել, որ առանձին կազմակերպություններ այս ուղղությամբ որոշակի աշխատանք կատարում են. մասնավորապես, գործում են այնպիսի ձևաչափեր, ինչպիսին են Եվրասիական փորձագիտական ակումբը, Ռուս-ղազախական փորձագիտական IQ-ակումբը և այլն։ Այս համատեքստում կարելի է առանձնացնել նաև Ա.Մ. Գորչակովի անվան հանրային դիվանագիտության աջակցության հիմնադրամի գործունեությունը. հիմնադրամի կազմակերպած գիտակրթական ծրագրերը և միջոցառումները արդյունավետ այն սակավաթիվ հարթակներից են, որտեղ հանդիպում են ԵԱՏՄ երկրների և հետխորհրդային տարածքի այլ պետությունների տարբեր ՈւԿ-ների երիտասարդ ներկայացուցիչները։ Սակայն հարկ է նաև փաստել, որ այդ հարթակները բավարար չեն, և անհրաժեշտ է ստեղծել ավելի թիրախային ձևաչափեր փորձագիտական հանրույթի ներկայացուցիչների մշտական հանդիպումների համար։
Ակնհայտ է նաև, որ ԵԱՏՄ երկրների առջև ծառացած մարտահրավերները և խնդիրները հիմնականում նման են միմյանց։ Այս համատեքստում ծագում է ոլորտում փոխգործակցության գործընթացի խթանման և աշխուժացման կարևորության հարցը։ Փորձագիտական հանրույթի ջանքերի միատեղումը և ԵԱՏՄ երկրների ՈւԿ-ների մտավոր ներուժի սիներգիան կարող են օգնել մեր օրերի ընդհանուր մարտահրավերներին ավելի համարժեք և արդյունավետ պատասխաններ մշակելուն, և ցանկալի կլիներ ունենալ ավելի շատ համատեղ նախագծեր և ավելի հաճախակի փոխգործակցություն ԵԱՏՄ երկրների ՈւԿ-ների փորձագետների միջև։
Վերջում, ամփոփելով վերն ասվածը, կարելի է առաջարկել ցանցային համագործակցություն հաստատել, ստեղծել պրոֆիլային ՈւԿ-ների դաշինքներ և ասոցիացիաներ։ Որպես երկարաժամկետ և համակարգային համագործակցության առաջին քայլ ցանկալի է կազմակերպել ԵԱՏՄ երկրների ՈւԿ-ների գլոբալ համաժողով, որտեղ կքննարկվեն վերոնշյալ բոլոր հարցերը, կհաստատվեն մասնագիտական կապեր, կնշվեն հետագա գործընկերության ուղիները, ինչպես նաև ԵԱՏՄ երկրների ՈւԿ-ների ինստիտուցիոնալացված ասոցիացիայի ստեղծման հնարավորությունը։
1 2014 Global Go To Think Tank Index Report. Think Tanks and Civil Societies Program. University of Pennsylvania, p. 55. URL: http://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1008&context=think_tanks
2 Վ.Աթոյան, Ս.Օհանյան, Ա.Մալքջյան, Շ.Մովսիսյան, Հայաստանի բուհական վերլուծական կենտրոնները, Եր., 2015, 58 էջ URL: http://media.asue.am/upload/Amberd_27.pdf
դեպի ետ
Հեղինակի այլ նյութեր
- ՈՒՂԵՂԱՅԻՆ ԿԵՆՏՐՈՆՆԵՐԻ ՏԻՊԱԲԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՑԵՐԸ ՔԱՂԱՔԱԳԻՏԱԿԱՆ ԴԻՍԿՈՒՐՍՈՒՄ[23.02.2017]
- «ՈՒՂԵՂԱՅԻՆ ԿԵՆՏՐՈՆՆԵՐԻ» ՈԼՈՐՏԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ[09.09.2016]
- ՏԵՏ-Ա-ՏԵՏ. ՈՒՂԵՂԱՅԻՆ ԿԵՆՏՐՈՆՆԵՐ[29.08.2016]
- «ՆՈՐԱՎԱՆՔ» ԳԿՀ ՓՈԽՏՆՕՐԵՆ ՎԱՐԴԱՆ ԱԹՈՅԱՆԻ ԵՎ ՀԱՅԱԳԻՏԱԿԱՆ ԿԵՆՏՐՈՆԻ ՂԵԿԱՎԱՐ ԱՐԵՍՏԱԿԵՍ ՍԻՄԱՎՈՐՅԱՆԻ ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑԸ «ԱՐԱՐԱՏ» ՀԵՌՈՒՍՏԱԸՆԿԵՐՈՒԹՅԱՆ «ՀԻՄՆԱՔԱՐ» ԾՐԱԳՐԻՆ[02.03.2016]
- ՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԲՐԵՆԴԸ ԵՎ ԴՐԱ ՁԵՎԱՎՈՐՄԱՆ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆՈՒՄ[01.10.2009]
- ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԲՐԵՆԴԻ ՁԵՎԱՎՈՐՄԱՆ ՇՈՒՐՋ[20.10.2008]